Naprapatia

Naprapaatti Marko Ropanen ottaa vastaan Sissi Fysion Nokian toimipisteessä.

Naprapaatti on manuaalisen lääketieteen asiantuntija ja Valviran rekisteröimä nimikesuojattu ammattihenkilö, joka on suorittanut korkeakoulututkinnon joko Suomessa, Ruotsissa tai Yhdysvalloissa. Koulutus kestää neljä vuotta ja on laajuudeltaan 240 op.

Naprapaatti on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinsairauksien sekä tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden tutkimiseen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Naprapatia ja sen hoitomuodot perustuvat näyttöön perustuvaan lääketieteeseen (EBM).

Naprapatia sopii selkä- ja niskakipujen lisäksi laaja-alaisesti tuki- ja liikuntaelinsairauksien hoitoon. Ongelmana voi olla esimerkiksi:

fysioterapia turku ja nokia
Mitä vastaanotolla tapahtuu:

Tuki- ja liikuntaelinkipujen hoidon lähtökohtana on asiakkaan esitietojen ja sairaushistorian selvittäminen. Näiden perusteella tehdään alkututkimus, jonka tarkoituksena on pyrkiä selvittämään kipua aiheuttava tekijä. Kipua tai oiretta pyritään provosoimaan ja helpottamaan toiminnallisen ja passiivisen tutkimisen lisäksi erilaisten ortopedisten- ja hermokudoksen testien avulla.  Näiden perusteella laaditaan yksilöllinen hoitosuunnitelma, joka sisältää manuaalista terapiaa sekä aktiivista harjoitusterapiaa.

Hoitomenetelmät:

Naprapaatin käyttämiä manuaalisia hoitomenetelmiä ovat esimerkiksi:

Nivelten mobilisaatio ja manipulaatio, joiden avulla lisätään nivelen liikkuvuutta, palautetaan nivelen normaalia liikkuvuutta tai lievitetään liikerajoituksesta johtuvaa kipua.  Fysikaaliset hoitomuodot (kuten TENS sähköhoito ja lämpöhoidot), lääkinnällinen harjoitusterapia sekä ergonominen neuvonta.

Erilaiset pehmytkudoskäsittelyt, joita ovat mm. hieronta, triggerpistekäsittely ja erilaiset lihasvenytykset ovat myös osana hoitoa.

Kotona tai kuntosalilla suoritetulla aktiivisella harjoitusterapialla pyritään ylläpitämään hoidolla aikaansaatua vaikutusta.